Samochód śmierdzi jak palona guma (7 przyczyn i jak to naprawić)
Oglądanie samochodów palących gumę może być fajne, zwłaszcza w filmach, ale w sytuacji, gdy Twój własny samochód śmierdzi jak palona guma, to po prostu nie jest fajne.
Kiedy mamy do czynienia z takim zapachem, warto przyjrzeć się swojemu samochodowi, aby dowiedzieć się, skąd może on pochodzić.
W tym artykule przyjrzymy się najczęstszym przyczynom powstawania zapachu palonej gumy w samochodzie, aby dowiedzieć się, skąd on pochodzi. Przyjrzyjmy się pokrótce najczęstszym przyczynom:
Najczęstszym powodem, dla którego samochód pachnie jak palona guma, jest wyciek oleju lub płynu chłodzącego. Przyczyną może być także ślizgający się pasek zębaty, zaciskające się zaciski hamulcowe, ślizgające się sprzęgło lub jakiekolwiek przedmioty zewnętrzne, które utknęły w komorze silnika.
Są to najczęstsze przyczyny, ale nie wszystkie. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn powstawania zapachu palonej gumy w samochodzie.
Zawartość strony pokaż 7 Przyczyny powstawania zapachu palonej gumy w samochodzie po jeździe 1. Wyciek oleju silnikowego 2. Wyciek płynu chłodzącego z chłodnicy 3. Ślizganie się paska zębatego 4. Zacinające się hamulce 5. Uślizgiwanie się sprzęgła (samochody z napędem ręcznym) 6. Zwarcie elektryczne w jakimś miejscu 7. Obiekt zewnętrzny utknął w komorze silnika7 Przyczyn powstawania zapachu palonej gumy w samochodzie po jeździe
1. Wyciek oleju silnikowego
Silnik posiada wiele uszczelek i uszczelnień, które zapobiegają wyciekaniu oleju silnikowego i przedostawaniu się go do gorących części silnika, co może spowodować pożar silnika.
Niestety zdarza się, że te uszczelki lub uszczelnienia ulegają uszkodzeniu po latach eksploatacji w wysokiej temperaturze.
Może to powodować przedostawanie się oleju silnikowego do palących się części, takich jak rura wydechowa w komorze silnika, co może mieć bardzo nieprzyjemny zapach.
Spalony olej silnikowy nie pachnie dokładnie tak, jak palona guma, ale dla niewprawnego nosa może mieć bardzo podobny zapach.
Olej silnikowy na wydechu może również spowodować pożar, więc jeśli go znajdziesz, powinieneś jak najszybciej go naprawić.
2. Wyciek płynu chłodniczego z chłodnicy
Podobnie jak olej silnikowy, płyn chłodzący znajduje się w szczelnym układzie układu chłodzenia samochodu. Płyn chłodzący jest również uszczelniony za pomocą uszczelek, aby zapobiec wyciekom, ale zdarza się, że one zawodzą i w rezultacie dochodzi do wycieku płynu chłodzącego.
Wyciek płynu chłodzącego nie pachnie dokładnie jak palona guma, ale bardzo często towarzyszy mu zapach palonej gumy. Różnica polega na tym, że wyciek płynu chłodzącego z gorących części silnika, takich jak blok silnika lub rura wydechowa, ma bardziej słodki zapach.
Jeśli wyczuwasz słodszy zapach i wyciek pod samochodem, zdecydowanie nadszedł czas, aby sprawdzić, czy nie ma wycieków płynu chłodzącego.
3. Ślizganie się paska zębatego
Może być wiele powodów, dla których Twój samochód może mieć zapach palonej gumy w sytuacjach związanych z paskami napędowymi. Może się zdarzyć, że sprężarka klimatyzacji lub koło pasowe wspomagania układu kierowniczego są zablokowane lub zakleszczone, co powoduje ślizganie się paska, wytwarzanie ciepła i w rezultacie zapach palonej gumy.
Znacznie częstszym problemem jest awaria automatycznego napinacza lub brak naprężenia paska przez dłuższy czas, jeśli masz napinacz ręczny.
Powoduje to ślizganie się paska, co z kolei może wywołać zapach palonej gumy, ponieważ pasek jest wykonany z gumy. Upewnij się, że pasek serpentynowy jest napięty i sprawdź, czy wszystkie koła pasowe obracają się swobodnie, gdy silnik pracuje na biegu jałowym.
4. Zacinające się hamulce
Zacinające się hamulce to powszechna przyczyna nieprzyjemnego zapachu. Zacinające się hamulce wytwarzają dużo ciepła, a w razie pecha mogą nawet wywołać pożar.
Większość ludzi nie wie, że klocki hamulcowe zawierają gumę i dlatego zacinające się hamulce mogą wytwarzać dużo ciepła i nadmiernie rozgrzewać tę gumę.
Zacinające się hamulce są najczęściej powodowane przez zaciskający się zacisk hamulcowy lub zacinające się klocki hamulcowe.
Po krótkiej jeździe ostrożnie dotknij obręczy kół, aby sprawdzić, czy któreś z nich jest bardziej gorące niż pozostałe. Pamiętaj, że hamulce mogą być naprawdę gorące, dlatego należy zachować ostrożność.
5. Uślizgiwanie się sprzęgła (samochody z napędem ręcznym)
W samochodach z napędem ręcznym sprzęgło służy do jazdy i zmiany biegów. Często zdarza się, że wiele osób wciska sprzęgło zbyt mocno. Oznacza to, że sprzęgło jest wciśnięte do połowy poprzez zbyt mocne wciśnięcie go, podczas gdy pedał gazu jest również wciśnięty.
Podstawowym zadaniem sprzęgła jest dopasowanie prędkości skrzyni biegów samochodu do prędkości obrotowej silnika poprzez dociskanie go do koła zamachowego w celu płynnego przejścia z zatrzymania do ruchu toczącego się.
Oczywiście, wiąże się to z pewnym tarciem, ale jazda na sprzęgle oznacza, że kierowca nie pozwala sprzęgłu całkowicie włączyć się w koło zamachowe i ciągle o nie trze.
Powoduje to powstawanie dużej ilości ciepła i zaczyna palić samo sprzęgło. Ponieważ sprzęgło składa się z papierowej siatki, nadmierne tarcie powoduje, że w samochodzie pojawia się zapach palonej gumy.
Może to być również spowodowane zużytym sprzęgłem, które się ślizga. Jedynym rozwiązaniem tego problemu jest wymiana sprzęgła.
6. Zwarcie elektryczne w jakimś miejscu
Inną możliwą, ale niezbyt częstą przyczyną jest zwarcie elektryczne w dowolnym miejscu. Jeśli kiedykolwiek doświadczyłeś zapachu zwarcia elektrycznego, możesz zgodzić się z tym, że pachnie ono trochę jak palona guma.
Należy sprawdzić skrzynki bezpieczników wewnątrz i na zewnątrz samochodu, czy w ich pobliżu nie jest wyczuwalny dodatkowy zapach gumy.
Większość przewodów elektrycznych jest jednak zabezpieczona bezpiecznikami, więc w większości przypadków bezpiecznik przepali się, a zwarcie nie potrwa dłużej niż kilka sekund.
7. Obiekt zewnętrzny utknął w komorze silnika
Istnieje niewielka szansa, że gdy Twój samochód pachnie jak palona guma, przyczyną może nie być coś związanego z samochodem, ale coś zewnętrznego, na przykład torba z zakupami, która utknęła w komorze silnika podczas jednej z podróży.
Gorący silnik, w którym pali się torba z zakupami, może również powodować zapach palonej gumy, podobnie jak w innych przypadkach. W takich przypadkach wystarczy sprawdzić, czy w komorze silnika nie ma żadnych przedmiotów zewnętrznych, które nie powinny się tam znajdować.
Należy również sprawdzić, czy w okolicy układu wydechowego nie ma żadnych śladów obecności przedmiotów zewnętrznych.