6 przyczyn utrudnionego przełączania biegów w manualnej skrzyni biegów (zwłaszcza z 1. na 2.)

6 przyczyn utrudnionego przełączania biegów w manualnej skrzyni biegów (zwłaszcza z 1. na 2.)

Chociaż ręczna skrzynia biegów nie jest obecnie tak popularna, po drogach wciąż jeździ ich wiele. Jeśli masz samochód z manualną skrzynią biegów, chcesz mieć pewność, że będzie on działał jak najlepiej, abyś mógł cieszyć się nim jeszcze przez wiele kilometrów. Co więc zrobić, gdy manualna skrzynia biegów ma trudności z przełączaniem biegów?

Niektóre z przyczyn są łatwe do naprawienia, podczas gdy inne mogą wymagać wymiany. Analizujemy 6 najważniejszych przyczyn trudności ze zmianą biegów w manualnej skrzyni biegów, aby pomóc Ci szybciej wrócić na drogę. Przyjrzyjmy się najpierw możliwym przyczynom.

Najczęstszą przyczyną trudności ze zmianą biegów w manualnej skrzyni biegów jest wadliwe sprzęgło lub hydrauliczny układ sprzęgła. Może to być również uszkodzenie skrzyni biegów, np. uszkodzone koła zębate lub uszkodzone pierścienie synchronizatora. Sprawdź poziom płynu w skrzyni biegów, ponieważ on również może być przyczyną problemów ze zmianą biegów.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista możliwych przyczyn trudności ze zmianą biegów.

Spis treści pokaż 6 Przyczyny trudności ze zmianą biegów w ręcznej skrzyni biegów 1. Nieprawidłowe działanie układu hydraulicznego 2. Uszkodzony układ sprzęgła 3. Uszkodzone przekładnie 4. Wadliwy pierścień synchronizatora 5. Zużyta tuleja piasty 6. Niski poziom lub niewłaściwy typ oleju przekładniowego Jak to naprawić?

6 Przyczyny trudności z przełączaniem biegów w ręcznej skrzyni biegów

1. Nieprawidłowe działanie układu hydraulicznego

Pierwszą rzeczą, której powinieneś poszukać, gdy skrzynia biegów ma trudności ze zmianą biegów, jest hydrauliczny układ sprzęgła, ponieważ jest to najczęstsze miejsce, w którym może dojść do awarii.

W układzie sprzęgła znajdują się cylinder główny i cylinder pomocniczy. Siłownik główny działa jako pompa w hydraulicznym układzie sprzęgła. Jednak ten element hydrauliczny jest również podatny na problemy.

Czasami może się rozszczelnić lub przestać działać, powodując zakłócenia w przemieszczaniu płynu. W takim przypadku skrzynia biegów nie daje się łatwo zmieniać biegów, a pedał działa nieprawidłowo.

Samochody z ręczną skrzynią biegów mają zazwyczaj jeden cylinder główny zainstalowany w pobliżu pedału sprzęgła i jeden cylinder pomocniczy zainstalowany w skrzyni biegów.

Nieszczelny cylinder główny lub cylinder pomocniczy może powodować powstawanie pęcherzyków powietrza w układzie hydraulicznym, co powoduje, że skrzynię biegów trudno jest zmienić.

Można spróbować odpowietrzyć układ sprzęgła, a jeśli zmiana biegów stanie się łatwiejsza, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przyczyną problemu jest uszkodzona pompa lub cylinder główny. Może to być również spowodowane nieszczelnością przewodów hydraulicznych.

RELATED: 6 objawów uszkodzonej pompy głównej sprzęgła

2. Uszkodzony układ sprzęgła

Jeżeli tarcza dociskowa sprzęgła jest zużyta lub uszkodzona, może to spowodować, że sprzęgło nie będzie uwalniać mocy pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. To spowoduje, że skrzynia biegów będzie bardzo trudna do zmiany biegów.

Jeśli podczas jazdy odczuwalne jest chwianie się pedału sprzęgła lub inne dziwne uczucie, istnieje duże ryzyko, że tarcza dociskowa sprzęgła jest zużyta lub uszkodzona.

Może to być również spowodowane uszkodzeniem tarczy sprzęgła, widełek zwalniających lub uszkodzeniem łożyska zwalniającego. Jeśli uważasz, że problem dotyczy sprzęgła, ważne jest, aby prawidłowo sprawdzić wszystkie części.

W większości modeli samochodów, aby prawidłowo sprawdzić części sprzęgła, trzeba wymontować skrzynię biegów, dlatego przed sprawdzeniem sprzęgła należy upewnić się, że części hydrauliczne są sprawne.

3. Uszkodzone koła zębate

Jeśli układ hydrauliczny i sprzęgło są w porządku, pozostaje tylko jedno miejsce, w którym należy sprawdzić, czy nie ma problemu - jest to wnętrze skrzyni biegów. Wymaga to pewnych umiejętności i tylko eksperci powinni to robić.

Układ ręcznej skrzyni biegów zawiera kilka biegów. Niektóre mogą mieć cztery biegi i bieg wsteczny, a inne mają5. i/lub6. bieg.

Pomiędzypierwszym idrugim lubtrzecim iczwartym biegiem znajduje się także przekładnia w piaście. Jeśli którekolwiek z tych kół zębatych ulegnie uszkodzeniu, pojawią się problemy ze zmianą biegów.

4. Wadliwy pierścień synchronizatora

Pierścień synchronizatora ma małe ząbki, dzięki czemu tuleja piasty łatwo się z nim styka. Musi on działać prawidłowo, aby skrzynia biegów mogła przejść na bieg główny.

Jeśli pierścień synchronizatora jest uszkodzony, nie może prawidłowo współpracować z tuleją piasty. To właśnie powoduje zauważalne problemy ze zmianą biegów.

5. Zużyta tuleja piasty

W przypadku przekładni w piaście, tuleja jest odpowiedzialna za łączenie głównych biegów. Jest ona również znana jako piasta synchronizatora i porusza się w prawo lub w lewo, w zależności od tego, w którą stronę został przesunięty bieg. Tuleja ta utrzymuje synchronizację zębów piasty z zębami pierścienia.

Gdy tuleja piasty jest uszkodzona lub zużyta, synchronizacja nie udaje się. W rezultacie pojawiają się problemy z przełączaniem biegów i brak płynności ruchu.

6. Niski poziom lub niewłaściwy typ oleju przekładniowego

Przestrzegając zalecanego harmonogramu przeglądów pojazdu, regularnie przepłukujesz lub wymieniasz płyn przekładniowy. Jeśli płyn się zestarzeje lub dojdzie do wycieku, przekładnie nie otrzymają odpowiedniej ilości smaru.

Co gorsza, dopuszczasz do uszkodzenia samej przekładni, uruchamiając ją bez odpowiedniej ilości czystego oleju przekładniowego. Bez tego smarowania zmiana biegów staje się trudniejsza. W miarę pogarszania się tego stanu można również zacząć słyszeć dziwne dźwięki, wskazujące na duże problemy.

Przyczyną może być także niewłaściwy typ oleju przekładniowego w skrzyni biegów. Do płynnej zmiany biegów potrzebna jest odpowiednia grubość i specyfikacja oleju przekładniowego.

Jak to naprawić?

Pierwszą rzeczą, którą należy sprawdzić w przypadku trudności ze zmianą biegów, jest olej przekładniowy. Upewnij się, że jego poziom jest prawidłowy i że nie jest spalony lub bardzo stary.

Kolejnym miejscem do sprawdzenia jest układ sprzęgła hydraulicznego. Sprawdź, czy nie ma żadnych wycieków wokół siłowników sprzęgła i spróbuj odpowietrzyć układ jeden lub dwa razy. Jeśli problem zniknie, najprawdopodobniej gdzieś w układzie hydraulicznym jest nieszczelność, którą należy naprawić.

Jeżeli nie ma problemów z układem hydraulicznym, należy zdemontować skrzynię biegów, aby sprawdzić, czy w układzie sprzęgła nie ma uszkodzeń takich elementów, jak tarcza dociskowa, tarcza sprzęgła, widełki zwalniające czy łożysko zwalniające.

Jeśli nie można znaleźć żadnych problemów z układem sprzęgła, należy sprawdzić, czy nie ma problemów z częściami wewnątrz skrzyni biegów. Jest to często trudne zadanie i zdecydowanie nie należy go wykonywać, jeśli nie ma się dużej wiedzy na temat skrzyń biegów.

Mateusz Ślusarczyk

Redakcja lilironies.pl

Skorzystaj z naszego doświadczenia w dziedzinie motoryzacji

Jak odpowiednio dbać o wnętrze samochodu?
Jakich kosmetyków samochodowych warto używać?
Które marki oferują najlepsze kosmetyki samochodowe?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u nas.

kontakt@lilironies.pl