5 oznak uszkodzonego sprzęgła sprężarki AC (i koszt wymiany)

5 oznak uszkodzonego sprzęgła sprężarki AC (i koszt wymiany)

Jeśli klimatyzacja samochodowa nie działa tak, jak powinna, może to oznaczać, że mamy do czynienia z kilkoma problemami. Ważne jest jednak, aby nie przeoczyć możliwości, że uszkodzone jest sprzęgło sprężarki AC.

Przy tak wielu ruchomych częściach sprężarki określenie, która z nich uległa uszkodzeniu, może być trudne, ale można to zawęzić do sprzęgła. Przyjrzyjmy się najczęstszym objawom, na które należy zwrócić uwagę.

Najczęstszym objawem uszkodzonego sprzęgła sprężarki AC jest niedziałający lub przerywany system klimatyzacji. Można również zauważyć głośne dźwięki dochodzące z silnika, gdy sprzęgło cały czas się załącza i rozłącza.

Jak widać, istnieje dość dużo sposobów na stwierdzenie, że sprzęgło jest uszkodzone, więc przejdźmy do szczegółów. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 5 najczęstszych objawów uszkodzonego sprzęgła sprężarki klimatyzacji.

Zawartość strony Pokaż Objawy nieprawidłowego działania sprzęgła sprężarki AC 1. Wyższa temperatura w kabinie 2. Głośne dźwięki 3. Sprzęgło przestało działać 4. Niemożność włączenia lub wyłączenia powietrza 5. Wyciek czynnika chłodniczego Lokalizacja sprzęgła sprężarki AC Działanie sprzęgła sprężarki AC Testowanie sprzęgła sprężarki AC Sprawdź sprzęgło Przeskakiwanie sprężarki Koszt wymiany sprzęgła sprężarki AC

Objawy nieprawidłowego działania sprzęgła sprężarki AC

1. Wyższa temperatura w kabinie

Najczęstszym objawem uszkodzenia sprzęgła sprężarki AC jest wyższa temperatura w kabinie niż zazwyczaj podczas gorących dni, kiedy klimatyzacja jest potrzebna.

Jeśli temperatura w kabinie niespodziewanie wzrasta, często można podejrzewać uszkodzenie sprężarki. Uszkodzone sprzęgło powoduje nieprawidłowe działanie sprężarki, ponieważ nie jest ona w stanie regulować przepływu czynnika chłodniczego.

Oczywiście, wyższa temperatura w kabinie może być również związana z brakiem czynnika chłodniczego, dlatego ważne jest prawidłowe zdiagnozowanie układu.

2. Głośne odgłosy

Jeśli po włączeniu klimatyzacji słychać głośny hałas, może to oznaczać awarię sprężarki. Podobnie jak silnik, sprężarka zawiera kilka ruchomych części.

Jeśli sprzęgło lub inna część ruchoma zaczyna szwankować lub ulega zatarciu, często występują głośne dźwięki. Zużyte lub nieszczelne łożysko może jednak również powodować wysoki pisk. Z drugiej strony, zatarte łożysko będzie wydawać odgłos zgrzytania.

Ponieważ tak trudno jest określić, która część wewnątrz sprężarki uległa uszkodzeniu, często lepiej jest wymienić całą sprężarkę, niż próbować ją naprawiać.

3. Sprzęgło przestało się poruszać

Sprzęgło umożliwia załączenie lub odłączenie koła pasowego sprężarki od silnika, zapewniając, że sprężarka pracuje tylko wtedy, gdy powinna. Jeżeli sprzęgło ulegnie zatarciu, nie można kontynuować normalnej pracy.

Podczas pracy klimatyzacji należy spojrzeć na przód sprężarki, aby sprawdzić, czy sprzęgło się obraca.

4. Niemożność włączenia lub wyłączenia powietrza

Jeśli sprzęgło jest uszkodzone, sprężarka może pozostać włączona, uniemożliwiając wyłączenie klimatyzacji. Nie jest to korzystne dla innych elementów układu klimatyzacji i może prowadzić do poważniejszych problemów.

Znacznie częściej jednak zdarza się, że sprzęgło ulega uszkodzeniu i nie można włączyć klimatyzacji. Bez sprzęgła sprężarka nie otrzymuje mocy z silnika, więc kierowca zostaje bez klimatyzacji.

5. Wyciek czynnika chłodniczego

Gdy sprzęgło sprężarki ulegnie uszkodzeniu, uszkodzeniu może ulec również łożysko wewnątrz sprężarki. Wyciek czynnika chłodniczego przez przednią uszczelkę z powodu awarii sprzęgła sprężarki AC nie jest zjawiskiem powszechnym, ale nie jest też niespotykany.

Należy obejrzeć sprężarkę, aby sprawdzić, czy nie ma żadnych oznak wycieku płynu przez przednią uszczelkę.

Położenie sprzęgła sprężarki AC

Sprzęgło sprężarki AC znajduje się z przodu sprężarki. Po włączeniu klimatyzacji sprzęgło załącza się i obraca podczas normalnej pracy.

Aby znaleźć sprężarkę AC, należy spojrzeć na przód silnika, gdzie znajdują się inne akcesoria napędzane paskiem.

Działanie sprzęgła sprężarki AC

Sprzęgło sprężarki AC jest odpowiedzialne za przekształcanie energii z silnika i dostarczanie jej do sprężarki. Po włączeniu klimatyzacji sprzęgło włącza się i zaczyna się obracać, aby przekazać energię.

Sprzęgło sprężarki zapobiega również ciągłej pracy klimatyzacji. Gdyby pracowała cały czas, można by zauważyć spadek zużycia paliwa i częstsze zużywanie się podzespołów klimatyzacji. Powodowałoby to również nadmierne obciążenie silnika.

Testowanie sprzęgła sprężarki AC

  1. Sprawdź sprzęgło
  2. Podłączanie sprężarki

Nie trzeba długo czekać, aby zorientować się, że sprzęgło sprężarki AC jest niesprawne i wystarczy tylko kilka prostych narzędzi.

Sprawdzenie sprzęgła

Należy przyjrzeć się sprzęgłu sprężarki AC. Aby je dobrze obejrzeć, może być potrzebna latarka. W większości przypadków awarii sprzęgła widoczne są przebarwienia lub wypalony obszar.

Tarcza sprzęgła porusza się po elastycznych gumowych izolatorach, które umożliwiają jej ruch. Gdy ciepło staje się intensywne, zaczynają się one topić, pozostawiając rdzawy kolor. W takim przypadku należy wymienić całą sprężarkę.

Skok sprężarki

Jeżeli nie ma widocznych oznak uszkodzenia sprzęgła sprężarki, można ją rozłączyć w celu dalszej diagnostyki. Odłącz złącze sprężarki i zainstaluj złącza zworki do elektromagnesu.

Potrzebne będzie narzędzie do zaciskania przewodów, ponieważ złącza są małe. Poprowadzić przewody do akumulatora samochodu. Jeden przewód powinien być podłączony do ujemnego bieguna akumulatora, a drugi do bieguna dodatniego.

Jeżeli elektromagnes jest sprawny, włączy się sprzęgło sprężarki. Odłączyć przewód dodatni, aby zwolnić sprzęgło. Proces ten można powtórzyć kilka razy, aby upewnić się, że sprzęgło działa tak, jak powinno.

Po każdym włączeniu sprzęgła powinno być słychać jego zatrzaśnięcie. Jeśli nie działa to zgodnie z planem, być może sprężarka ma uszkodzony magnes i wymaga wymiany.

Koszt wymiany sprzęgła sprężarki AC

Średni koszt wymiany sprzęgła sprężarki AC wynosi od 700 do 1000 dolarów. Koszty robocizny wynoszą zazwyczaj od 150 do 250 dolarów, a koszt nowej sprężarki od 450 do 850 dolarów. Zazwyczaj nie zaleca się wymiany sprzęgła sprężarki, ale raczej instalację całej nowej sprężarki.

Ponieważ sprężarka jest jedną z głównych części systemu klimatyzacji, jest to kosztowna część, prawdopodobnie najdroższa w całym systemie. Jej wymiana nie jest jednak trudna.

Jeśli planujesz kontynuować jazdę samochodem, wymiana sprężarki klimatyzacji jest decyzją bezdyskusyjną. Nie należy jednak iść na skróty i wymieniać tylko sprzęgło, aby po jakimś czasie stwierdzić, że inna część jest uszkodzona i że i tak potrzebna jest nowa sprężarka.

Mateusz Ślusarczyk

Redakcja lilironies.pl

Skorzystaj z naszego doświadczenia w dziedzinie motoryzacji

Jak odpowiednio dbać o wnętrze samochodu?
Jakich kosmetyków samochodowych warto używać?
Które marki oferują najlepsze kosmetyki samochodowe?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u nas.

kontakt@lilironies.pl