6 oznak uszkodzonej pompy wspomagania układu kierowniczego (i koszt wymiany)

6 oznak uszkodzonej pompy wspomagania układu kierowniczego (i koszt wymiany)

Jak być może już wiesz, kierownica pomaga nam manewrować samochodem w lewo lub w prawo.

Wyobraź sobie, ile siły musiałbyś użyć, aby poruszyć nieporęczny pojazd, a następnie wyobraź sobie, że musiałbyś użyć całej tej siły własnymi rękami. Brzmi to niezwykle trudno, prawda?

Właśnie z tego powodu opracowano technologię wspomagania układu kierowniczego. Ponieważ pojazdy stawały się coraz większe, wprowadzono większe opony, większe silniki, a kierowanie nimi stało się jeszcze trudniejsze.

W zależności od modelu samochodu pompy wspomagania mogą być zarówno elektryczne, jak i zasilane przez silnik. Jednak działanie układu w obu przypadkach jest prawie takie samo. Przyjrzyjmy się pokrótce, jakich objawów należy szukać:

Najczęstszym objawem uszkodzonej pompy wspomagania układu kierowniczego jest piszczenie podczas skręcania kierownicą. Inne objawy to ciężki lub szarpany układ kierowniczy, odgłosy stukania lub obecność metalowych płatków w płynie wspomagania.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 6 najczęstszych objawów uszkodzonej pompy wspomagania układu kierowniczego.

Zawartość pokaż Objawy nieprawidłowego działania pompy wspomagania układu kierowniczego 1. Piszczący odgłos podczas kierowania pojazdem 2. Ciężkie kierowanie 3. Szarpanie układu kierowniczego 4. Odgłos stukania 5. Płatki metalu w płynie wspomagania układu kierowniczego 6. Symbol układu wspomagania kierownicy na tablicy rozdzielczej Funkcja pompy wspomagania układu kierowniczego Umiejscowienie pompy wspomagania układu kierowniczego Koszt wymiany pompy wspomagania układu kierowniczego

Objawy uszkodzenia pompy wspomagania układu kierowniczego

1. Piszczący odgłos podczas kierowania pojazdem

Pompa wspomagania układu kierowniczego działa przy pomocy płynu. Jeśli więc poziom płynu jest zbyt niski lub płyn nie dociera do pompy, przekładnia kierownicza ma trudności z prawidłową pracą, co powoduje nieprzyjemne piszczenie podczas kierowania.

To samo może się zdarzyć w przypadku awarii pompy wspomagania układu kierowniczego. Jeśli jednak słychać piszczący odgłos pracy pompy wspomagania układu kierowniczego, pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest sprawdzenie poziomu płynu wspomagania.

Jeśli poziom jest niski, należy poszukać ewentualnych wycieków i naprawić je, jeśli uda się je znaleźć.

RELATED: Jak często należy wymieniać płyn wspomagania układu kierowniczego?

2. Ciężkie kierowanie

Kierownica nie będzie reagować na Twoje gesty, jeśli wystąpi problem z jej działaniem. Jeśli nagle poczujesz, że układ kierowniczy staje się czasami ciężki, a nawet stały, najprawdopodobniej wystąpił problem z pompą wspomagania układu kierowniczego.

Może to być niebezpieczne w przypadku szybkiej jazdy i konieczności wykonywania błyskawicznych manewrów. Aby uniknąć zagrożenia życia, zaleca się jak najszybsze oddanie pompy wspomagania układu kierowniczego do sprawdzenia przez mechanika.

RELATED: 6 przyczyn trudności w obracaniu kierownicą

3. Szarpanie kierownicy

Jeśli pompa wspomagania układu kierowniczego jest bliska awarii, może działać czasami, a nagle przestaje. Może to powodować szarpanie kierownicy, które można zauważyć podczas jazdy samochodem.

Może to być jednak również spowodowane niskim poziomem płynu wspomagania układu kierowniczego, dlatego należy upewnić się, że poziom jest prawidłowy.

4. Odgłosy stukania

Dotyczy to w większym stopniu układu mechanicznego, ale może się zdarzyć, jeśli masz elektryczną pompę wspomagania układu kierowniczego.

Gdy pompa wspomagania kierownicy zbliża się do końca, wydaje głośny dźwięk stukania.

Hałas ten jest zwiastunem dalszych zniszczeń, ponieważ po tym odgłosie pompa wspomagania układu kierowniczego nie zostanie naprawiona, może się zablokować, a pasek serpentynowy może się zerwać, co spowoduje, że utkniesz w martwym punkcie. Nie jest to jednak problem, który może wystąpić w przypadku posiadania elektrycznej pompy wspomagania układu kierowniczego.

5. Płatki metalu w płynie wspomagania układu kierowniczego

Jeśli sprawdzisz poziom płynu wspomagania układu kierowniczego i zauważysz, że w pompie znajdują się płatki metalu - istnieje duże prawdopodobieństwo, że pompa wspomagania ulegnie poważnej awarii.

Jeśli w pompie znajdują się płatki metalu, należy wymienić pompę wspomagania układu kierowniczego i przepłukać cały układ wspomagania przed ponownym napełnieniem - w przeciwnym razie nowa pompa może ulec zniszczeniu.

6. Symbol wspomagania układu kierowniczego na tablicy rozdzielczej

Jeśli masz elektryczną pompę wspomagania układu kierowniczego. Często występuje również jednostka sterująca wspomaganiem układu kierowniczego, która kontroluje pracę układu kierowniczego. W przypadku wykrycia usterki w pompie wspomagania zapali się lampka kontrolna wspomagania układu kierowniczego na desce rozdzielczej.

Jeśli lampka zapali się na desce rozdzielczej, należy bezwzględnie sprawdzić kody usterek w module sterowania wspomaganiem układu kierowniczego.

Działanie pompy wspomagania układu kierowniczego

Wspomaganie układu kierowniczego działa za pomocą pompy wspomagania. Istnieją dwa rodzaje pomp wspomagania - elektryczne i zasilane paskiem serpentynitowym.

Oba działają na tej samej zasadzie i oba wykorzystują płyn wspomagania układu kierowniczego. Elektryczna pompa wspomagania układu kierowniczego może być często ukryta gdzieś za silnikiem i trudno do niej dotrzeć i uzupełnić płyn wspomagania.

Jest to jednak szczelny zbiornik, a płyn wspomagania nie powinien z niego znikać, jeśli gdzieś nie ma wycieku.

Umiejscowienie pompy wspomagania układu kierowniczego

Mechaniczna pompa wspomagania układu kierowniczego zawsze znajduje się w pobliżu paska serpentynitowego, ponieważ jest przez niego zasilana.

Często jest umieszczona wysoko na silniku, ale w niektórych sytuacjach może być umieszczona niżej na silniku.

Pompa elektrycznego wspomagania kierownicy jest często trudniejsza do znalezienia. Elektryczna pompa wspomagania układu kierowniczego jest często umieszczona na szczycie zębatki wspomagania. Wspornik układu wspomagania kierownicy znajduje się za silnikiem, więc należy go szukać gdzieś tam, daleko w dole.

Koszt wymiany pompy wspomagania układu kierowniczego

Średni koszt wymiany pompy wspomagania układu kierowniczego wynosi od 200 do 700 USD, wliczając w to płyn wspomagania. Mechaniczna pompa wspomagania układu kierowniczego kosztuje od 100 do 400 USD, a robocizna zwykle od 50 do 300 USD.

Elektryczna pompa wspomagania kierownicy kosztuje od 200 do 600 USD. Koszt robocizny wynosi od 100 do 400 USD. Koszt wymiany elektrycznej pompy wspomagania kierownicy wynosi od 300 do 1000 USD.

Wszystko to może się znacznie różnić w zależności od modelu samochodu.

Jeśli masz elektryczną pompę wspomagania układu kierowniczego, prawdopodobnie będziesz musiał przeprogramować i przeliczyć wartości po wymianie. Można to zrobić tylko przy użyciu dobrego urządzenia diagnostycznego.

Mateusz Ślusarczyk

Redakcja lilironies.pl

Skorzystaj z naszego doświadczenia w dziedzinie motoryzacji

Jak odpowiednio dbać o wnętrze samochodu?
Jakich kosmetyków samochodowych warto używać?
Które marki oferują najlepsze kosmetyki samochodowe?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u nas.

kontakt@lilironies.pl